Δευτέρα, 14 Μαΐου 2012

Μια άλλη πρόταση για την Αντιγόνη


  ΜΕ ΟΧΗΜΑ ΕΝΑ ΟΝΕΙΡΟ

  Πριν δύο χρόνια,μια Αυγουστιάτικη νύχτα είδα στον ύπνο μου πως η "Αντιγόνη" απεχθανόταν το αυγό και το μάρμαρο.  Το τι σημαίνει για μένα αυτό το όνειρο δεν είναι το ζητούμενο, το ζητούμενο είναι να χρησιμοποίησω το όνειρο αυτό σαν αφορμή και ερέθισμα για άλλους που μέσα απο τη γλώσσα του προσωπικού και συλλογικού ασυνείδητου να μπορέσουν να φέρουν στην επιφάνεια,να βιώσουν και να εκφράσουν δικά τους αισθήματα και συναισθήματα.(Η ομάδα θα μπορούσε να αποτελείται και απο ενήλικες και ο χώρος να μην αφορά σχολικό περιβάλλον)  
    
       Περιγραφή

        Α' ΦΑΣΗ

Τα άτομα της ομάδας, με κλειστά μάτια, είναι ξαπλωμένα σε εμβρυακή στάση  σε απόλυτο σκοτάδι.Μετα απο λίγο ο εμψυχωτής αρχίζει να τους βάζει στη διαδικασία να νιώθουν οτι ο καθένας τους είναι ένα "αυγό".Αρχίζουν και κινούνται στο πάτωμα(όχι έντονα) καθώς ένα πολυ χαμηλό φως διαχέεται στην αίθουσα.Τους σκεπάζει με ενα τουλουπάνι και για λίγα λεπτά βιώνουν αυτή την εμπειρία.Το ύφασμα αποσύρεται, τα φώτα κλείνουν ξανά και αυτή τη φορά γίνονται "μάρμαρο". Το φώς αυτή τη φορά είναι λίγο πιο σκληρό,οι συμμετέχοντες είναι ακίνητοι(ακόμη στο πάτωμα ,με κλειστά μάτια) και ο εμψυχωτής τους ψεκάζει ελαφρά με λίγες σταγόνες κρύου νερού.

       Β' ΦΑΣΗ

Οι συμμετέχοντες κινούνται στο χώρο στο ρυθμό  "μαλακής" και "σκληρής" μουσικής που εναλλάσσεται.Έχει δοθεί επίσης η οδηγία πως κάθε φορά που θα ακούν ένα χτύπο θα νιώθουν το "αγαπώ" και κάθε φορά που θα ακούνε δύο χτύπους το "δεν αγαπώ" (Αυτό θα εκφράζεται στην αρχή με χειρονομίες ,μετά με ήχους και αργότερα με μιά λεξη.)Όταν τελειώσει αυτό ακούγεται ο ήχος έντονου βηματισμού απο στρατιωτική παρέλαση και ο εμψυχωτής πιάνοντας αγκαζέ 2 άτομα σχηματίζει ομάδα κρούσης και τοποθετεί τους υπόλοιπους στο χώρο ως εξής: 
Γωνία πάνω αριστερά:Η Αντιγόνη. Γωνία κάτω δεξιά(διαγώνια):Ο Κρέων. Η Αντιγόνη και ο Κρέων κοιτάνε με κατεύθυνση ο ένας προς τον άλλο. Λίγα βήματα μπροστά απο την Αντιγόνη τοποθετείται  η Ισμήνη(με μέτωπο προς αυτή) και το αντίστοιχο γίνεται με τον Αίμονα (μπροστά  απο τον Κρέοντα).Τα 2 άτομα που αποτέλεσαν προσωρινά την ομάδα κρούσης καθώς και οι υπόλοιποι θα είναι οΧορός.Αυτοί που θα βρίσκονται στο χώρο της Αντιγόνης θα κοιτάνε προς τον Κρέοντα και αντίστοιχα αυτοί του Κρέοντα προς την Αντιγόνη.
Ο εμψυχωτής έχει επιλέξει σκηνές που ακούγονται μαγνητοφωνημένες κατά τη διάρκεια των οποίων οι ήρωες κινούνται με καθορισμένο τρόπο. Το σκεπτικό της επιλογής των σκηνών και των κινήσεων είναι το εξής:Τάση της Αντιγόνης και του Κρέοντα είναι να κινούνται απο τη γωνία που βρίσκονται διαγώνια προς το κέντρο. Η Ισμήνη θα εμποδίζει την Αντιγόνη σ'αυτή τη πορεία της και ο Αίμων τον Κρέοντα αντίστοιχα.(Μπορούν να χρησιμοποιηθουν λωρίδες υφάσματος στη μεταξύ τους "πάλη"). Ο Χορός θα δημιουργεί σε σχέση με τον άξονα Αντιγόνη-Κρέων ενα Χ.(Η κίνηση του θα εινα δεξιά-αριστερά) Κάθε φορά που θα τελειώνει μία σκηνή η Αντιγόνη και ο Κρέων θα πλησιάζουν προς το κέντρο και ο Χορός θα υποχωρεί προς τα πλάγια.
Τα βήματα που θα ακολουθηθούν μπορεί ενδεικτικά να είναι τα εξής:

1:Ισμήνη-Αντιγόνη. ( Πρόλογος) Η στάση τους απέναντι στην εξουσία και τον Κάτω Κόσμο.  2:Αίμων-Κρέων (Αντιστροφή 2η) Σχετικά με την ακαμψία σαν στάση ζωής.  3:Χορός  (1ο στάσιμο) Αναφορά στις ικανότητες και τη δύναμη του ανθρώπου καθώς και τη σημασία υπακοής στους νόμους της φύσης και των Θεών.  4:Χορός  (3ο στάσιμο) Ύμνος στον Έρωτα. 5:Άγγελος (Έξοδος) Αξία της χαράς στη ζωή.  6: Αντιγόνη-Κρέων (2ο επεισόδιο) Αντιπαράθεση.  7:Αντιγόνη (3ο στάσιμο) Θρήνος,πορεία προς το θάνατο.

Όταν η Αντιγόνη και ο Κρέων βρίσκονται ο ένας απέναντι απο τον άλλο ενώνουν τις παλάμες τους, κοιτάζονται στα μάτια και σπρώχνουν ο ενας προς τη κατεύθυνση του άλλου(όχι όμως ιδιαίτερα έντονα). Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες δημιουργούν ένα κύκλο γύρω τους ο οποίος αρχίζει και διευρύνεται όταν φθάνει η σκηνή του θρήνου. Τα άτομα της ομάδας τότε σχηματίζουν ένα τετράγωνο περιφερειακά στην αίθουσα. Η Αντιγόνη στροβιλίζεται αργά στο κέντρο της αίθουσας,μόνη. Όταν η σκηνή τελειώσει, ο εμψυχωτής μετακινεί λίγο την Αντιγόνη και στρώνει στο κέντρο ένα μεγάλο άσπρο τετράγωνο χαρτί. .Μετά, πάνω σ'αυτό μπαίνει ενα κίτρινο χαρτί,σχήματος οβάλ και μέσα σ'αυτό ξαπλώνει η Αντιγόνη κατα τέτοιο τρόπο ώστε το σώμα της να σχηματίσει ένα Χ.Η ομάδα ζωγραφίζει το περίγραμμα της, η Αντιγόνη σηκώνεται και καλύπτει το εσωτερικό του περιγράμματος της  με ένα κόκκινο πανί. Όλοι μετακινούνται αργά γύρω από τη σύνθεση αυτή και κατόπιν ξαπλώνουν στο πάτωμα. 


   Γ' ΦΑΣΗ

Τα φώτα κλείνουν.Ο εμψυχωτής ζητά απο τους συμμετέχοντες να νιώσουν ποιά είναι η κύρια ποιότητα/ιδιότητα του αυγού για τον καθένα απο αυτούς καθώς και το συμβολισμό του. Το ίδιο ισχύει και για το μάρμαρο. Τα φώτα ανάβουν, ο εμχυχωτής μαζεύει το κόκκινο πανί, τα μέλη  σηκώνονται και γράφουν μία αφιέρωση μέσα στο "σώμα" της Αντιγόνης "ποτισμένοι" απο τη ποιότητα του αυγού, ξεκινώντας απο τη κορυφή αριστερά του Χ και καταλήγοντας κάτω δεξιά. Το ίδιο κάνουν και σαν μάρμαρο.(απο δεξιά επάνω ως κάτω αριστερά). Μετά, διαβάζει ο καθένας φωναχτά αυτό που έγραψε με το τρόπο που τον εκφράζει καλύτερα. Ακούγεται μουσική απο τύμπανο και τα μέλη της ομάδας κινούνται στο χώρο καθώς καλούνται να βιώσουν πρώτα τη κύρια ποιότητα της Αντιγόνης(χωρις να μπουν σε διαδικασία νοητικής ανάλυσης) αφήνοντας αυτό να τους επηρεάσει σωματικά(βλέμμα,βάδισμα,ρυθμός κ.α) και μετά η κάθε Αντιγόνη κινείται σαν κάποια που απεχθάνεται το αυγό και το μάρμαρο.Η μουσική δυναμώνει και γίνετα πιο γρήγορη,φθάνει σ'ένα κρεσέντο και σταματάει.Η ομάδα σχηματίζει πάλι ένα Χ που καλύπτει όλη την αίθουσα("διαπερνώντας" και το περίγραμμα).Τα άτομα που παρατάσσονται με κατεύθυνση απο αριστερά επάνω προς κάτω δεξιά λένε απο μία φράση σαν Αντιγόνη που απεχθάνεται το αυγό και το ίδιο ισχύει γι'αυτούς που παρατάσσονται αντίστοιχα σαν Αντιγόνη που απεχθάνεται το μάρμαρο.Αφού τελειώσει αυτό ξαπλώνουν όλοι με τα κεφάλια τους να ενώνονται στο κέντρο του Χ του περιγράμματος της Αντιγόνης,τα φώτα κλείνουν πάλι και ακούγεται ένα νανούρισμα για λίγα λεπτά.Όταν ανάβουν τα φώτα η ομάδα κάθεται σε κύκλο γύρω απο τη σύνθεση που υπάρχει στο πάτωμα,τη κοιτάνε για τελευταία φορά και ύστερα κοιτάζονται όλοι στα μάτια. Ο εμψυχωτής τους ζητάει να θεωρήσουν την όλη σύνθεση σαν μία μάνταλα την οποία καλούνται να καταστρέψουν σχίζοντας τη.Τα κομμάτια χαρτί βρίσκονται τώρα στο κέντρο του κύκλου, ο εμψυχωτής φέρνει ένα κουβά, τα χαρτιά ρίχνονται μέσα του  και καίγονται.
Στο τέλος ο εμψυχωτής, χρησιμοποιώντας ένα κομμάτι βαμβάκι στο οποίο έχει στάξει αιθέριο έλαιο λεβάντας πάνω σε λάδι,ξεκινάει αρωματίζοντας το δικό του καρπό και το περνάει στο διπλανό του ώστε όλοι στην ομάδα να κάνουν το ίδιο. Ο καθένας λέει μιά λεξη ή μικρή φράση που αφορά το πως αισθάνεται εκείνη τη στιγμή και η ομάδα κλείνει.       

Φιλάνθη Γρηγορέα

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου